Sunday, March 18, 2007

Vem Kan Stå Emot ?


I fredags kunde jag inte låta bli att märka; löpsedlarna stod som vanligt som alarm runt stan; att någon Stjärna skulle visa Stjärten i Så Ska det Låta. Nå hur blev det? Jag vet inte, såg inte programmet, men en annan som såg det, nämnde inget. Däremot hade man vita porslinständer.

Stjärt, Stjärt, Stjärt (bara för att höja besöksfrekvensen på bloggen, enligt en tabell-uppställning hos Bloggportalen, verkar de små orden under bältet ofta vara mest eftersökta)

För en tid sedan greppade jag boken NYHETSFLÅS TIDSANDA – Svenska löpsedlar under ett sekel. Av Paul Frigyes/Carlsson Bokförlag 2005.

Om man har det minsta surt förhållande till löpsedlar, är det här en måste-läsa- bok. Inte så att den ger så mycket nytt för den erfarne löpsedelsbetraktaren, idioten i de oinformerades värld.

Den oinvigde kan här få se det hela, i ett längre tidsperspektiv, men tro inte boken presenterar allt som passerat i gathörnet; några exempel ur boken ;


ALLT LEVANDE BRÄNDES TILL DÖDS
Stad med 343 000 invånare
UPPHÖRDE ATT EXISTERA ( Aftonbladet 8 aug 1945),

En löpsedel med abolut nyhetsvärde vill jag påstå.


Annars är det här väl mera typiskt, (man måste ju även i denna industri fylla de andra hundratals dagarna som passerar på ett år, med nyheter. någonting aktuellt som alla kan ta del av;


Farmen-Lena VRED OM SNOPPEN PÅ NAKEN JANNE I RASERI på finalfesten i natt (Expressen 22 nov 2003),


Efter TV-succen: POLISER protesterar MOT PIPPI Hon gör oss löjliga (Aftonbladet 9 feb 1969),


MAO DÖD Aftonbladets Kommentar ”En av århundradets stora statsmän och statsbyggare” (9 sept 1976),


USA redo sätta in ATOMVAPEN I VIETNAM (Expressen 25 april 1965),


MORD I DAG på Östermalm GREVE SKÖT NEGER MED JAKTGEVÄR (Aftonbladet 28 feb 1970),


USA-STAD ANFÖLLS av beväpnade NEGERTRUPPER I NATT (Aftonbladet 25 juli 1968),


12 DAR KVAR TILL SEMESTERN Rolig nedräkning i Aftonbladet / (samt) Så känns det att dansa STRIPTEASE (Aftonbladet 10okt 1981),


BAREN-MERAL från HANINGE: Jag har OPERERAT MIG IGEN (Aftonbladet18jan 2002),


KÖR UT DEM! Så tycker svenska folket om INVANDRARE OCH FLYKTINGAR (Expressen 6 sept 1993),


TA HAND OM DEM! Så tycker Expressen om INVANDRARE OCH FLYKTINGAR (7 sept 1993),


MIN FRU STAL MIN NJURE Nu stämmer han ex-frun för att få den tillbaka (Aftonbladet 19juli 1993),


Läkare löser rasproblemet? PILLER GÖR NEGRER VITA (Aftonbladet 8 sept 1968)


osv bla bla varje dag, det gör magen glad.

No comments: