Tuesday, August 05, 2008

Koppla av med en fri film i en fri värld under fritiden


På en annans blogg (Johanna Nylander) klämde jag in i kommentatorsrutan nyligen;

"Det råkar vara så att jag tänkt blogga kring detta, men sen har det blivit att jag liksom inte orkat. I min generation tror jag delar uppfattningen med många, men det är liksom (igen)att man gett upp. Rötterna till åtminstone en del av diskussionen ligger då längre bak, det s k "videovåldet". En film som ofta genom årtionden nämndes som ett bra exempel var "Motorsågsmassakern." Själv har jag aldrig sett originalet, men , råkade se den nu några år gamla nyinspelningen nyligen. Storyn/filmen var bättre än jag trodde i 35-40 min, så länge mystiken fanns kvar. När man sedan "avslöjat konceptet" och gav det fritt spelrum, blev det mest upprepningar i sjukt våld. En annan ganska ny film jag råkat se nyligen, på TV (SVT?!) var "Dawn of the dead". Här är konceptet presenterat på tio minuter, sedan är det en enda långa propagandafilm för att bära skjutvapen. Det gäller att utöva prickskyttte på zoombies, träffar i huvudet är bäst och naturligtvis vill man visa det effektfullt. "Dawn oh the dead" bedömer jag som en propagandistisk skitfilm. Det går ofta att spåra annan enögd propaganda, i det här fallet "kampen mot terrorismen"? Onda Aliens? (ond mot USA oftast) Jag tror inte att EN film, eller story presenterad i någon annan mediaform, direkt påverkar en hjärna i någon definitiv riktning, men i det långa loppet,... som reklam ofta syftar till....till en avtrubbning, tills sist accepterar man konceptet?Så, för att komma till någon punkt här i denna lokala snuttefiering; Den totala friheten, avskaffandet, när det gäller "censur" kommer med tiden leda till nya regelverk, därför att ingen vill att ett samhälle eller civilisation som fungerar och är inspirerat hur och av vad som helst. Avtrubbning är nyckelordet som de tidiga kritikerna av Motorsågsmassakern etc samlades kring.Det sker mycket i samhället idag som inte skulle varit accepterat/påtänkt på sjuttiotalet. Är allting tillgodo, bara för att det är "fritt"(?)
04 augusti, 2008 15:03
http://blogg.frihetfildelningfeminism.se/

No comments: