Sunday, November 02, 2008

Bimbos are Forever - endast ett manligt problem?


Fredagen 31 oktober råkade jag köpa Kvällsposten/Expressen. Vanligen brukar jag föreslå skyddsglasögon, eller allraminst handskar, när man passerar kvällstidningståndet. På sin höjd 4-5 läsvärda sidor, i en massupplaga som basuneras ut till folket. Visuellt skrymmande löpsedlar på varje vägg utanför affären där folk handlar dagligvaror.

Denna dag lade jag märke till sidan 4, där Carolina Gynning breder ut sig på en helsida under rubriken Låt Bond vara manlig förebild.

"Tänk om alla män vore som Daniel Craig i James Bond-tappning. Tysta starka, sammanbitna, hemlighetsfulla och vibrerande av undertryckta känslor."

Nej, alla behöver ju faktiskt inte vara som babbelmaskiner (visar sina känslor) på en audition för RixFm eller TV 4. Tänk att det fortfarande uppskattas, tystnaden. Det kan också händ att /Craig/Bond är socialdemokrat, så länge han tiger, ökar populariteten. Tysta, sammanbitna män? Kunde det duga med bankdirektörer med lite hemlig bonus?
Det slår mig emellertid, frågan; om CG verkligen inte ännu upptäckt att James Bond är en sagofigur?
Hon anser att Daniel Craig i rollen uppfyller hennes drömmar.

"För mig är James Bond i Daniel Craigs gestaltning så nära idealmannen man kan komma. Han har en fantastisk muskulös kropp och jävligt snygga vader".
"Jag vill ligga sömnlös av oro över varför min man inte dyker upp eller vad han för ny plan. Tanken på att aldrig veta om han kommer hem död eller levande gör mig alldeles het."

Ser man till Ken-dockor, kommer de alltid likadana tillbaka. Det är väl inget kul Carolina, då är ju den spänning du efterlyser borta?

Det märks i alla fall att CG inte varit lattemamma. Kanske har hon bott i en kvävande huslänga i något krigsdrabbat område och skaffat sig erfarenhet? I porrfilmsreklamen förr, t ex i kvällstidningar, på sportsidorna, kallades de förr "otillfredställda hemmafruar".

Carolina skriver också, med Jante-lagen krossad under klackarna;
"Det är inte det att jag på något sätt tycker att kvinnor är underlägsna män - tvärtom. Jag gör vad fan jag vill. Jag skiter i konsekvenserna. Det har jag alltid gjort."
" Psykologer har roat sig med att ställa diagnos på James Bond och kommit fram till att han är en känslomässigt hämmad psykopat och sexmissbrukare. Men hellere det än en förutsägbar mjukis."
"Jag tycker att det är dags för en ny svensk Bond-brud. Absolut finns det många söta tjejer i Sverige. Men ingen är lika cool som jag."

Jaa, jobbet är säkert riktigt välbetalt. Fame, Hype. Det är lätt att glömma att det finns konkurrenter i Stureplanssfären, inga namn den här gången.

Tips till Carolina Gynning: : Jobba lite med dina Shakespearecitat och påpeka din Teatererfarenhet. Det kan gå vägen.
Enligt din sida i Kvällsposten/Exprssen den 31 oktober hade du inte ens sett den nya filmen.
Det betygsätter Zagolandet med; "en rationell tjej med högt tempo".
Vad tar dom i timmen?

1 comment:

Mikael M said...

Tyvärr kan jag åter inte logga in på min egen blogg och göra ett tillägg (idag måndag 10 nov. I fredags (7nov) läste jag (till min dämpade glädje)att Elin Grelsson hade på Aftonbladet Debatt skrivit om samma ämne..., "Gynning/Bond", fick också veta att många andra reagerat på olika håll, inte bara emot Gynnings linje...,
Elin G, en yngre skribent, sågade däremot.
Det jag läste finns här
http://www.aftonbladet.se/debatt/article3713362.ab