Sunday, March 15, 2009

INLINDAD AV LJUD

För ungefär tjugo år sedan åkte jag runt i Västmanland med vokalgruppen Vocal Eyes. De hade vad jag förstod vunnit riksfinalen i Musik Direkt. Gruppen bestod av 6 relativt unga röster, 3 kvinnor och 3 män Jag var en typ av tekniker med en ganska liten ljud- och ljusanläggning. Såg till att de hade varsin mikrofon och hade det delikata uppdraget att ordna ljudbilden.

Kunde panorera ut varje kanal, så att ljudet överenstämde med den visuella bilden. Ett önskeläge, inget bökigt standardiserat trumset som bullrade i bakgrunden (=d v s överallt).
Inga ordningsvakter, inga hönsnät framför scenen.
En av lokalerna var så liten (Skultuna?) att man nådde taket med handflatan, en hade en ett scendjup på 1,5 meter... (Virsbo?), bakom draperiet fanns bara en vägg.
En av vokalisterna hette Malena Ernman. De var alla bra, härligt samspelta, finurliga arrangemang. Bas och rytmik skötte de själva med rösterna.
Har glömt vilken Beatlesslåt de hade med på repertoaren, var det Paperbackwriter, Back in the U.S.S.R....?? Får försöka hitta kassettinspelningen jag har någonstans från den tiden.

Efter det dryga dussinet föreställningarna ute i länet, var det samling, vad jag minns, hemma hos Malena. Under den korta tid jag hann vara där, spelade hon upp någonting från en vinyl-LP, sina favoriter.

(tyvärr har jag glömt namnet på favoriterna,...KNAPPAST kING kONG sINGERS))

4 comments:

Anneli said...

Hej, Det var Back in the U.S.S.R. Sjukt bra och kul arrangemang.

Mikael M said...

Hej, vad roligt att få en inside kommentar, och att du hittat till äventyrliga Zagolandet.Du var med!? Ursäkta att jag inte kommer ihåg alla namnen!

Anneli said...

Jag var inte med, jag var ett fan. Gick klassen under Malena på Musiklinjen i Västerås.

mik m said...

Lite överaskande med kommentar just här, ...tiden går, faktiskt skrev jag inlägget 2009,...och det är nog mer än tjugo år sedan jag bodde i Västerås.Klart jag saknar det, har måst koppla ifrån det. Gick du musiklinjen då,...har du kanske haft en egen karriär inom musik, relaterat,....enda person jag hade kontakt med några år efteråt var Sven Hedman i Bröderna Slut...,träffade många under den tiden,....var det inte så att en igruppen Vocal Eyes hette Anneli förresten...