Sunday, July 02, 2006

O R I G I N A L




I arkivet, som jag tappat kontrollen över, har jag rätt många äldre schlager&populärmusiknoter. Inköpta då retroaktivt…antikvariat, prylbodar eller i någon märklig gammal liten musikaffär, någonstans i Sverige, där en bild av Thore Skogman skymtar bakom huvudet på expediten, som frågar om vad jag tycker om Majestic-strängar.

Omslagen på dessa äldre noter är ofta färgglada, påkostade för sin tid. Då det i många fall inte fanns tv eller LP-skivan var ny. Den ibland spekulativa framsidesomslagstraditionen, ...ibland mer eller mindre lätt propagandistiska, går tillbaka till 1800-talet.

Sophia Loren ovan i en pose´, förmodligen ur filmen ”Den Åtrådda”, notbladet i alla fall från 1955. Hon blev säkerligen kallad både Bystdrottning och Sexbomb i media. Själv begrep jag inte så mycket på den tiden, men har senare tänkt; om hon hade en sådan titel, vad hade andra inte då för titlar?

Inte alls många år sedan läste jag en s k spelbilaga i den sydsvenska kvällstidningen Kvällsposten. Jag upptäckte att ett av spelförslagen gällande sexling på Lången (tippa sex valfria matcher ur ett program, oddsen multipliceras), kallades Sexbomben.

Frågade Macho-Cliff (fingerat namn) vad han trodde; han svarade ; ” Till och med till Ahlgrens bilar vill man gärna ha originaldelar, inte massa look-a-likes….om inte Nöden kräver något annat”.

Ett svar att meditera över, betyder inte det helt enkelt; bara det att originalen är bäst? Passerade en gång (ungefär 1989) en musikaffär i Västra Aaros, till min förvåning stod där en pappgubbe utanför i naturlig storlek, fotografiskt återgav den en känd svensk artist, i en pose´som jag kände igen från omslaget av en Elvis Presley grammofonskiva, den första LP:n. Den utkom mer än trettio år tidigare.

”Så simpelt tänkte jag”, ”den där placebon tror att det är ingen som märker det”….

Sophia Lorens officiella, idag http://www.sophialoren.com/ På denna webbsite hittade jag bland annat en samling av musikinspelningar, med rätt spännande..., jaså, inte det...många rätt roliga.... jaså inte det, rätt originella…jaså inte det ....– gå då för fan ut och lyssna på din k-pist i bilen!

andra italienska originaldelar hittar du t. ex här

http://www.imdb.com/name/nm0536167/ (Anna Magnani)
http://www.lollobrigida.de/ (Gina Lollobrigida)

No comments: