Sunday, July 30, 2006

INTE VILKEN TUNNEL SOM HELST




1990-talets största svenska MILJÖSKANDAL
”Den 2 oktober 1997 stod det klart att bygget av två parallella tågtunnlar genom Hallandsåsen, i syfte att öka effekten på Västkustbanan, blivit årtiondets svenska miljöskandal. Byggföretaget Skanska, som utförde arbetet på uppdrag av Banverket, tvingades avbryta projektet på obestämd tid då det visade sig att det fransktillevrekade tätningsmedlet Rhoca-Gil, använt för att stoppa grundvattnet i arbetstunneln, läckte ut gift (akrylamid) i bl.a. den närbelägna Vadbäcken.

Ca 250 nötkreatur, vilka druckit av vattnet i bäcken, hade förgiftningssymptom och måste avlivas. Mjölkbönder tvingades hälla ut 360 000 liter mjölk från angripna kor. Frukt och grönsaker som bevattnats med det förorenade vattnet misstänktes vara giftiga, och från en fiskodling i Ängelsbäck rapporterades att ett 50-tal fiskar dött. Var fjärde arbetare vid tunnelbygget visade sig också ha gifthalter i blodet eller symptom på nervpåverkan. De boende i rsikområdet varnades för att använda vattnet i sina brunnar. Saneringsarbetet i de norra tunnelsektionerna på Hallandsåsen beräknas ta flera år i anspråk, varför det är ovisst om och när det halvfärdiga tunnelbygget kan återupptas. Ingen vet heller hur dyrt det blir. Hittills är kostnaden för projektet uppe i 2,8 miljarder kr. ”
Enligt årsboken När Var Hur 1999.

Inte alls länge sedan bekräftades det i SVT:s Uppdrag Granskning, att tunnelbygget pågår igen. Jätteborren hade visserligen krånglat en tid och notan lär sluta på 6 miljarder ( om jag hörde rätt) men det är väl beräkningen i dagsläget.

Från början antogs att tunnelbygget var bra för att det ”skapade jobb”, ca 100 (om jag hörde rätt) och det var bra för västkustens infrastruktur med snabbare tågförbindelse. De nya, idag verksamma, snabbtågen har sedan dess redan öveträffat den tidbesparingen…, om jag hörde rätt.

Funderar på, om inte vädret helomvänder i augusti, att cykla ner till tunnelbygget, tur och retur är det väl drygt 6 mil, från mitt högkvarter. Det går förstås snabbare med bil, men det är häftigare att cykla, man hinner se grässtråna i vägkanten.

No comments: