Tuesday, May 29, 2007

På väg mot New York??


I TV 4 – inte min favorit kanal – men – å andra sidan har jag inga favoritkanaler, råkade jag för någon dag sedan se ett avsnitt av dokumentärserien ”Mayday”.
Programmet var delvis en detaljerad och rekonstruktion om flygplanet som 1990 störtade i New York (Avianca Flight 52 från Bogota). Vilket elände. Bränslet tog slut, helt enkelt för att man inte fått landa i tid.Vädret var mycket ogynnsamt och 39 (hörde jag rätt?!) flygplan cirkulerade i banor runt New Yorks flygplatser i väntan på landning.
Avianca Flight 52 borde fått något så enkelt som prioritet, men viss spåkförbistring verkade vara en ödesdiger faktor, besättningen använde aldrig ordet Emergency.
Utöver olyckans all sorglighet, var helt matt och tagen efter programmet (har ett minne av att jag skulle hört det i radio eller tv-nyheterna 1990, men sedan är det som ofta, två dagar senare är det glömt, eller andra nyheter tar över) - är något annat slående, vilken daglig bränsleförbrukning har inte flyget på sitt konto...??
Hur miljövänligt är det?
Är det inte lite bortglömt i debatten?
Får man överhuvudtaget kritisera resebranschen?
Har man på sina håll investerat så mycket pengar i flygturismen att…
Är det növändigt att tempot och rörligheten hela tiden skall öka på den här planeten?
Hur fort skall allting gå och till vilket pris som helst?

Bilder från Avianca-olyckan

No comments: