Friday, July 25, 2008

CITAT PARADEN 2

"Den största överraskningen i debatten mellan Ingvar Carlsson och Carl Bildt var debattörernas civiliserade språk. Efteråt fick vi förklaringen. Herrarna hade i förväg kommit överens om att tala som anständiga människor".
Harry Schein, i Dagens Nyheter 12 juli 1991

"Krulliga stolsben vill jag dock helst slippa i framtiden. Jag tar mig hellre an prylar med hörnor. Eftersom jag nu äger en hörnslip".
Annika Bengtson, i Hallandsposten 13 september 2000

"Rapport från planeten Barbie: Allt är sig likt "Top model 5" (TV3) är packat med catfights, tjafs och snygga chicks. Precis som vanligt. Tjejerna är smärtsamt vackra. Tjafset bakom kulisserna evinnerligt."Top model 5" (TV3) är sig likt. Främst fånigt. Här är ett gäng bruttor som tävlar med obefintligt hull och löshår om att bli (trumvirvel)...fotomodell. Det bölas, bitchas och babblas".
Ulrika Svensson, i Aftonbladet - (saknar datum/år, men en Top model expert vet naturligtvis när det var)

"Röster som saknas i debatten är till exempel sådana som min egen pappa, som läst kvällstidningar i över 20 år. Först Expressen, och när jag började på Aftonbladet bytte han. Pappa säger nu: "Jag har börjat tröttna på kvällstidningarna. Jag känner inte igen dem riktigt. Det är mycket kändisar och skvaller men lite nyheter". Jag tror han sitter på poängen.
Belinda Olsson, i Aftonbladet 28 december 2005

"Men det sedelärande med Jenna Jamesons liv handlar inte om huruvida kvinnor ska skreva offentligt. För hon älskar tyvärr inte som en porrstjärna utan som en vanlig kvinna, det vill säga för mycket."
Ann Charlott Altstadt, i Aftonbladet 29 december 2005

"Ser du dig själv som en bimbo? - Nej, absolut inte . Jag tror att korkade människor kan se ut precis hur som helst. Bimbouttrycket tror jag kommer från att man vill klanka ner på det man känner sig hotad av, att jag ser bra ut, är kvinnlig och tjänar pengar på det."
Natacha Peyre, i Aftonbladet 28 juni 2006

" Den svenska folksjälen lämpar sig väl för diktatur. Man talar varmt om demokrati men det är ju så skönt när någon annan fattar besluten. Snart är det nationaldag, så låt mig förekomma och avge min syn på svenskheten. Jag tror ärligt talat att det inte skulle bli någon som helst skillnad om vi hade en Mugabe vid makten."
Anna Ekelund, i Aftonbladet 26 maj 2006

"Jag ska försöka ha mer tålamod med tekniska prylar och inte dänga dem i väggen när de inte fungerar som jag hade tänkt, och på hela året ska jag inte skratta åt ett enda skämt som jag inte tycker är kul."
Eva Emma Andersson, i Aftonbladet 30 december 2005

"Så värst sammanhängande var heller inte musiken. Men det som gick fram lutade ibland åt distad doom-metall, men mest var det härlig svensk grispunk i Moderat Likvidations anda. Det blev mot slutet så intensivt att trummisen stod upp och slog ursinnigt på sina pukor tills de rasade ihop."
Per Bengtsson, i Hallandsposten 3 maj 1999

"Typiskt att Stockholms filmfestival och alla andra filmfestivaler glömmer musiken. Som den där gången när Björn Isfält upptäckte att hans namn glömts bort på cd:n med musiken till Änglagårdsfilmerna. "Äsch, va träligt", sa den gode Isfält och gick ner i källaren till sina instrument för att fortsätta det anonyma jobbet."
Mikael Strömberg, i Aftonbladet 15 november 2000

"Jag kom att tänka på det när jag råkade se en lapp med lästips som några barn fått i skolan. Sex, sju böcker om ungdomar för ungdomar. De flesta av huvudpersonerna var tjejer i yngre tonåren. Små korta sammanfattningar fanns för varje titel. En av tjejerna känner sig fattig och utanför, så hon prostituerar sig. En annan svälter sig. En tredje bor på behandlingshem, eftersom hon skär sig. En fjärde behöver en hjärttransplantation om hon inte ska dö. Hon är kär i en inbrottstjuv. En femte blir sexuellt utnyttjad. En sjätte är adopterad och utsatt för rasism, Boktipsets ende kille får stryk av ett invandrargäng och blir rasist. Det var, i korthet, vad barnen förväntades läsa under jullovet."
Johan Hakelius, i Aftonbladet 6 januari 2007

"Man behöver nämligen inte redovisa privatsaker bara för att journalisterna frågar; inte om man är författare och inte ens om man är politiker. Det här var vi helt överens om, jag och Norges kulturminister Trond Giske, när vi diskuterade saken i fredags. Det behöver inte betyda att man har något att dölja."
Liza Marklund, i Kvällsposten 2006 (saknar datum/månad, gissar en söndag i oktober)

"Sverige är världens tredje största exportör av popmusik. det borde man vara stolt över, men jag kan inte hjälpa att jag emellanåt gråter en skvätt över den repertoar vi skänker planeten. Därför är jag evigt tacksam att Dr Bombay, som sågs i "Voxpop" i går, är född dansk. Man ska vara sparsam med sådana uttryck, men doktorns låt "The Tiger (took my brother)" är nog det sämsta jag hört. Och det fantastiska är att videon är ännu sämre!"
Arne Höök, i Aftonbladet 8 oktober1998

"Finns det något du är rädd för i valrörelsen? - Det är nog att de så kallade affärerna fortsätter, att folk inom socialdemokratin inte kan skilja på sina egna och andras pengar. Men jag tror att de senaste årens debatt har rensat upp rejält där."
Karl-Petter Thorwaldsson (s), i Val-Tidningen våren 1998

"Nu hoppas TV4 att kurvan ska vända med skandalprofilen Naken-Janne. Han blixtinkallades endast sex dagar före resan till Sydafrika. Packningen blev lätt, inte mycket mer än den gula toppluvan fanns med i bagaget."
Susanne Nyle´n, i Aftonbladet 24 februari 2004

"Moral har inte längre med etik eller empati att göra. Moral är snarast en budgetfråga: Går det ihop? Vad tjänar jag på att ljuga? Vad kostar sanningen? Lönar det sig bättre att vara sambo? Blir det billigare att betala parkeringsböter än att hyra ett garage? Vilket parti betalar mest? Vilken inkomstkälla bär sig bäst: bidrag, anställning, knarkhandel, svartjobb, prostitution, rån? En ren kalkylatorfråga."
Christina Claesson, i Aftonbladet 4 januari 2000

"Nu har alltså en mäktig och hänsynslös statsman, Irans ledare, ayatollah Khomeini, kommit fram till att hans land befinner sig just i det krisläge, där man inte längre har råd med musik - där musiken t o m är destruktiv. Stoppa musiken säger han. Det är mycket man frågar sig. Har Khomeini t e x löst det gamla problemet, om när ljud övergår till att vara musik?"
Per-Anders Hellqvist, i GT 11 augusti 1979

"Kolumnistkollegan Linda Skugge i Expressen meddelar att hon lagt ned sitt bloggande. Det förefaller mig visserligen som en klok åtgärd i största allmänhet. Jag har svårt att förstå vitsen med att ägna flera timmar om dagen åt att skriva gratis om sig själv."
Jan Guillou, i Aftonbladet 13 maj 2007

"Gossar med gitarr behöver heller inte slåss med människor som inte tror på det de sjunger. Genom något slags mystisk överenskommelse anses deras texter vara sanningen."
Therese Wahlgren, i Hallandsposten 27 augusti 2004

"Jag är noga med vad jag äter. Jag går sällan ner i DN/Expressens enorma matsal för jag kan inte hålla vikten med svensk luncmat. Någon gång i veckan brukar jag kila in på McD i stället. Ta en McFeast och en påse morötter. Lightläsk om jag vill fira lite, annars vatten."
Britta Svensson, i Expressen 24 september 2004

"4000 fans hade vallfärdat till denna seans. För det liknade mer ett religiöst möte än en rockkonsert. Publiken var trollbunden, rent av i extas och den verkade inte bry sig det minsta om att ljudet var under all kritik." -- "Men publiken som äter ur hans händer, är där för att höra signaturer som Whole Lot Of Shakin´ Going On och Great Balls Of Fire. Och han kastade naturligtvis till oss dessa. Och vi slet i dem som hungriga lejon i en nyfälld antilop."
Per Hägered, i Kvällsposten 28 mars 1997

"Skåningarna skulle känna sig betydligt tryggare med brittiska marinfartyg i Simrishamn, västtyskt pansar i Hässleholm och franskt flyg i Ängelholm. Då skulle ett sovjetiskt angrepp mot Skåne omedelbart dra in Storbritannien, Frankrike och Västtyskland och därigenom även USA i kriget".
Skånepartiet, i (annonsbladet) Billigt och Bra 25 november 1981

"Med en försämrad samhällsekonomi jämsides med ett starkt byråkratiserat system och en generell ovilja att diskutra förekomsten av myndighetsövergrepp ökar naturligtvis riskerna för just sådana. Och i dessa maktens övergrepp syns ett helt samhälles tillkortakommanden, vanföreställningar och kollektiva fruktan."
Agneta Pleijel, i Dagens Nyheter 19 juni 1991

"Näringsminister Björn Rosengren gillar att ha ett finger i varje kokande gryta. Vällovligt - men ibland bränns det. Det gör den eniga kritiken från riksdagens revisorer. Ändå kan Rosengren dra en suck av lättnad. Det kunde nämligen ha varit värre."
Lena Mellin, i Aftonbladet 9 februari 2001

"Debray diagnostiserar medievärldens särskilda åkomma: den lider av kollektiv autism. Den är sluten för omvärlden, skyddad av egna ritualer och koder, befolkad av personer , nöjda med sig själva och förtjust uppfyllda av sin egen makt. Korruptionen är stark och självklar: förlag, tidskrifter, kulturredaktioner, seminarier, allt är hopflätat och huvudrollsinnehavare som statister är desamma."
Olle Svenning, i Aftonbladet 24 januari 2001

"Tonåringen påminner mycket om spädbarnet. Äter var fjärde timme och sover mest däremellan. Skillnaden är att tonåringen duschar och byter kläder några gånger varje dag. Samt ser en och annan finnig actionfilm på video. Mina tonåringar - jao, de har blivit två nu - och deras kumpaner kan sitta fem kvällar i rad framför videon. De har lagt ihop pengar till en driva filmer där soundtracket består av rapmusik och dialogen ett flöde "motherfucker", "asshole", "son-of-a-bitch" och "fuck you, man". Hela tiden stoppar de i sig pizza, coca cola och chips. Och när filmerna är slut resonerar de som jag minns Janis Joplin en gång sa i en intervju: "Varför ska man sova?Tänk om man missar nåt".
Thomas Halvarsson, i Hallandsposten 29 juli 1996

"Efter några dagar i Stockholm kräks man. Nej, jag tänker inte komma med det där vanliga tjatet om att det är stressigt i tunnelbanan. Det handlar om en helt annan slags stress. Den som uppstår när man ser människor pussa varandra på kinden, samtidigt, som de är fullkomligt iskalla. Det gäller att säga rätt namn på rätt sätt. man måste säga de korta intima förnamnen på människor. Säger man "annelieryde´" om kvinnan som sjunger gamla 60-talsschlagers är det pinsamt fel. Man måste uttrycka sig snärtigt, och framför allt, intimt: "Anne-Lie". Aldrig "lillindfors". Säg bara "Lill", och du får vara med i gemenskapen, bland människor med god smak och personliga kontakter."
Susanna Öhrman, i Sundsvalls Tidning 5 mars 1993

"Förresten så finns det ingen som ser det som sitt drömjobb att göra karriär bland Dina sopor. Dem kan du ta hand om själv-"
Vera Peterson, i Proletären 24 februari 2005

No comments: