Thursday, June 22, 2006

F A S H I O N ... 1997



……..I Aftonbladets ungdomsbilaga PULS.
Zagolandet har tagit upp det tidigare, i oktober 2005, ett av de tidigaste inläggen.
http://zagolandet.blogspot.com/2005/10/retro-1.html

Där finns en utförligare genomgång av texten i bilagan.
Dessförrinnan tog jag faktiskt upp det redan på 1990-talet i något halvoffentligt sammanhang.
Bilden ovan är från mittuppslaget i det speciella numret (fredag 1 augusti 1997).

Något tidigare (fredag 11 juli 1997) skrävlar AB inne i den ordinarie tidningen;

”Puls störst – igen” ”Aftonbladets nöjesbilaga Puls har 906 000 läsare, visar en färsk undersökning.
Det är 271 000 fler än Expressen Fredag.

” Ur en kort intervju med d v Puls-redaktören Martin Engqvist 11 juli; ”Vad är det som gör Puls så bra? – Vi gör en tidning för hela Sverige, innehållet kretsar inte bara kring hippa innekretsar i Stockholms innerstad. Dessutom har vi landets bästa skribenter, fotografer och redigerare.”Vad är tanken med Puls? - Puls ska vara den bästa starten på helgen, oavsett om man vill gå på krogen, bio eller stanna hemma för att lyssna på skivor eller se på video”

Det som retar mig mest för dagen, är den maktfullkomlighet (genom efter svenska förhållanden; enorm spridning) och "trendriktighet" man gödslar ut, utan allmänbildning eller självkritik. Det antas att alla skall falla som käglor för vilka trender som helst? Skall man få annonsera hur som helst bara man betalar för det? Somliga tycker det!!

Har svårt att tänka mig att den bilagan publicerats ett antal år senare, låt oss säga veckan efter Anna Lindh mordet.

I dagens heta diskussion om fildelning saknar jag ett viktigt element; vad f-n är det som är så viktigt att få ladda ner? Vilken skit som helst?

2 comments:

Redaktörn said...

Hej Mikael!

Puls 1997, ojojoj. Hittade ditt inlägg när jag knuff-sökte på mitt eget namn (don't we all?).
Skräckmodesidorna minns jag inte riktigt, men eftersom jag var chef för Puls får jag väl ta på mig ansvaret.
Och nej, de bilderna var väl inga höjdare direkt. Och ja, de skulle med stor sannolikhet inte publicerats i dag.
Tidningar är verkligen en spegling av den tid de produceras i, få saker åldras så fort.

Fascinerande att du sparat gamla Puls, det har jag inte gjort själv. Och eftersom jag inte längre jobbar på Aftonbladet blir det inga tillfällen att bläddra i arkivet heller.

Jag tycker i stort sett att vi gjorde en bra tidning under de där åren. Sedan sprang tiden och marknaden ifrån Puls, som ju till stor del byggde på sådant material man hittar på nätet i dag: recensioner, guider och nöjestips av olika slag.

Ser att du är gitarrlärare. Vill du köpa en Bolingitarr?

hälsningar
Martin Engqvist, Pulschef 1995-98

Mikael M said...

Hej - tack för din kommentar. Tills vidare har jag sparat rätt mycket Puls,... på sin tid var det för mig ett (ekonomiskt) billigt sätt att "hänga med" i aktuell/trendig ungdomskultur. Och för all del, det är ju lite katalog över CD/film som fortfarande kan ge något. Men just nu är jag inne i en städprocess,... Har inget riktigt behov av en Bolingitarr.