Wednesday, February 13, 2008

IT och....NYFIKENHET?

Ur skriften IT och lärande,
visserligen inget färskt nummer... 1/04) läser jag bland annat rubriken IT-visionerna lever - men inte i Sverige, en artikel av Peter Fowelin.
"...Sverige håller på att tappa gentemot andra länder."

På annan plats i skriften läser jag
" - Pressen att använda IT i undervisningen ökar, men få lärare tycker att de fått konkreta verktyg för att integrera IT i sitt arbete. behovet av stöd är stort, säger Sören Love´n, som är utbildningskonsult och har undersökt lärarnas attityder till läromedel.

På en tredje plats i skriften, ett helt uppslag, läser jag om DATORERGONOMI - ett lyft för eleverna. Under rubriken BÄTTRE DATORARBETSPLATS - GÖR SÅ HÄR, läser jag bland annat
"Tangentbordet bör inte vara för brett, axelbredd är en bra tumregel.

Men! Det står inget om musmattan. En tidig frågeställning som jag kom i kontakt med i ett annat sammanhang, hur stor skall musmattan vara? Ända upp till en kvadratmeter? Om man riktigt gillar att köra runt och är en livlig person.

Det slår mig att, ...i all "modern skoldebatt" dyker det upp frågan om att att lärarna borde vidareutbildas för att höja sin kompetens.
Vem utbildade den unga generationen, vid datorn?
De lärde sig ofta själva, av ren nyfikenhet.

Visserligen mest det som har roat, men ur dessa kullar kommer virtuoserna vid datorn. I grunden var de knappast utbildade av staten.

Medelålders män briljerar gärna, nu menar jag inte bara lärarväsendet, utan mera generellt, med att roffa åt sig mycket teknisk kapacitet och programvara.
Många gånger blir det därhän, mycket grejer och extrautrustning (för att "knäcka kompisen"), men däremot har man ofta mycket små aningar om vad man faktiskt kan göra med programmen.I många fall, påstår jag.
Man har en fantastisk maskin proppad med mest statussymboler?



No comments: