Saturday, June 14, 2008

Ett brev säger inte allt, men en hel del.

Det här en oavkortad kopia (nedan) Skrev det på kort tid i en offentlig dator, inte utan affekt. Jag mailade det i två exemplar, till de personer hos Arbetslivsförvaltningen som nämns. De enda justeringar jag gjort inför denna publicering på bloggen, är att jag rättat till ett antal korrekturfel av typ; tappade bokstäver eller ord. Även om en del omformuleringar kunde göras, gör jag det inte, det är autentiskt (13juni).
-------------------------------------


Ang ert brev som kom idag fredag

Var på besök kallad till Cecilia Rosengren 9 juni 10:15. Denna kallelse fick jag i slutet av maj, och i telefon då beskedet att ”det händer inget på tre veckor” (ev avhysning)
Nu då – vilka marginaler handlar det nu om – men det är väl en dum fråga – problemet platsar inte hos Arbetslivsförvaltningen – av era avslag att döma.
Hjälpen är O – det har bara skett en fördröjning. Jag kan inte se, inte någon annan heller, att det är till det bättre.

Besluten sker i två delar, det kan jag förstå. Men frågan om ekonomiskt bistånd har tydligen lösts av Karin Högberg, enhetschef, som inte på något sätt diskuterat detaljer med mig, För mig är det en överraskning att ni inte hjälper mig på något sätt. Kanske var genomgången för hafsigt gjord? Ställer ni rätt frågor?

Det finns flera punkter att ta upp;

Kontoutdraget; insättning 6 juni 645kr, det är det jag långt om länge fick tillbaka för subvention på busskortet, (3x215, feb, mars , april) Antagligen ser ni det som lön. Kortet kostar 815, som jag redovisade vid besöket. Varför har jag ett dyrt kort? Därför att jag varit verksam i tre kommuner

Det verkar inte gått fram att nv jobb, arbetsgivare, har jag haft sedan våren 2004, då ett anställningstöd från AF godkändes för en första period 1,5 år.
Sedan dess förnyades det en gång.
Under våren 08 hade jag inte detta stöd från AF, eftersom bestämmelserna är sådana ovanifrån, att det måste gå ett halvår emellan. Däremot jobbet är detsamma, hur det värderades ekonomiskt går ju att se i deklarationen. Hur mycket tid det tar varje vecka (Hylte, Laholm, Oskarström) kan ni t ex begära uppgifter från Inger Holmström AF, detta noterades i alla fall förra året, eller redan året innan.
(Ni tror att jag agerar utan kontroll från AF? Det finns naturligtvis gränser för hur jag får mitt kompletterande aktivitetsstöd. Ni är inte de enda som kontrollerar. Konstigt att det aldrig framgår att Kronofogden tog hänsynslöst med pengar från mig perioden hösten 2006-tom hela 2007. Det är precis som om deras förehavanden sker någon annanstans)

Varför gör jag jobbet vt 08 utan detta anställningstöd och går med på det enda arvode ett studieförbund kan erbjuda? Antalet betalda sk studietimmar vt -08 är inte jobbet i praktiken. De har sina redovisningkriterier. Därför att verksamheten skall överleva till nästa anställningstödperiod, fr o m juli 08. Kontinuiteten är viktig, jag har mestadels att göra med barn och tonåringar. Mer än en gång har det sagts till mig att gör en social insats, jag offrar mig och lägger tid och erfarenhet. Skall det funka i höst (med anställningstöd) måste det ha funkat vt ,en fungerande verksamhet att hänvisa till. Det är inte jag som hittat på att det måste vara ett halvårsuppehåll i antällningsstödet.

Vid besöket hos Cecilia Rosengren lade hon märke till att jag betalat hyran för juni. Visst, jag betalde den i tid 30/5, genom att låna pengar från arbetsgivaren – jag sade vid besöket hos CR att jag äntligen fått aktivitetsstöd (samma morgon 9/6) , det var ju försenat. De pengarna gick jag (10/6) och betalade till min arbetsgivare.
Jag hade lämnat min redovisning för perioden 11april-10 maj till AF, den 13 maj. Dessa, enligt nya aktuella rutiner, skulle ”vi tar hand om det”, (påskrivet av dem) skicka det till inläsningscentralen i Östersund eller var det ligger. När det började närma sig, i slutet av månaden, fjorton dagar senare ca, försökte jag dagligen få ut de pengarna i bankomaten. Fjärde dagen ( 30maj)ringde jag FSK (könummer 83) och fick beskedet att de skickat mig ett brev för ”komplettering”, det visade sig att AF glömt skriva på det, min del i det hela var det inte alls fel på.
Det tar en vecka ytterligare, och jag får pengarna den 9/6. Ja, junihyran var betald i tid, men jag hade lånat pengar till det, det är de 2450 kr som står i kontoutdraget, det är lån!
Någon inkomst handlar det inte om! Att jag betalt tillbaka det, till arbetsgivaren, för de pengar jag sedan försenat fick från FSK finns det kvitto på (10juni).

Så här finns verkligen inte speciellt bra med pengar – och det är kränkande ; ”då Du ej bedöms ha gjort vad Du kan för att få inkomster på annat sätt”. Spelar ni AF:s roll?
Det är också kränkande om ni i nuläget hänvisar mig till luckan för att hämta matkuponger.

Jag förbannar all den tid jag måste lägga på det här i ett redan svårt läge.

Mikael Mallat


Normalt tar jag inte upp alla privata turer där i detalj, men här kommer förmodligen ett undantag; - och jag namnger. Till sist kommer man i ett läge då det är skitdetsamma.

http://zagolandet.blogspot.com/

---------------------------------------------
(så har då här skett)
Några egna kommentarer i efterhand;
...det avhysningshot jag lever under handlar om obetalda hyror 2006-07, därför blev jag tekniskt sett ombedd att kontakta Arbetslivsförvaltningen, av Arbetslivsförvaltningen (="socialen"), efter påtryckning av hyresvärden. Vad deras kallelse så här långt fått för betydelse, från min sida sett, framgår ovan.
Jag vet att det finns en del allmänintresse, det påverkar publiceringen här. T ex frågan om att överklaga (vanligen meninsglöst) eller inte. För det första fördröjer det ärendet.

Hur länge, i hur många led, skall man hålla på och förhandla om ärenden av akut karaktär?
Är det inte ganska svenskt förresten?
Det finns någon sorts socialromantik; i skrivbordslampans sken, i trygg och ombonad miljö, mätt och belåten, i lugn och ro, förmodas klienten skriva ett överklagande, som det i de flesta fall blir ett avslag på. Då kan man överklaga igen, till nästa utpost av rättsväsendet. Så här långt har det tagit månader.

I bloggvärlden läste jag (redan för något år sedan) att det förekom en debatt om "nämndemän", som ofta beskrevs som okunniga, oinitierade, - en del av rättsväsendet. Det är i den belysningen av rättsväsendet klienten hamnar, ... som vilken jagad brottsling som helst, som en utmanare av systemet.

Någon som ser det här och fortfarande håller den debatten aktuell, skicka mig gärna länkar via mailen om inte annat.
Du skall straffas, bara på vilket sätt är frågan. Har du trott på studier, tagit lån, visst det är närmast kriminellt- (CSN+KRONOFOGDEN+EXTRA RÄNTA OCH PÅLAGOR = SANT).
Och så skall man alltid skylla sig själv! Det blir en skuldbeläggning även på andra sätt, än i ekonomiska termer.

Det finns ett starkt samband i att när jag blivit efter med några hyror, dök Kronofogden upp och började med orubblig systematik (de har precis som socialen en egen norm, men den ser lite annorlunda ut (= det går att sköta ett fullskaligt jobb även om du i praktiken lever bitvis under existensminimum och självklart kan du inte bli sjuk) - dra mig på pengar i femton månader, tills min inkomst vt-08 verkade bli så låg att jag fick uppskov.

Under den femtonmånadersperiod då KF gjorde avdragen var det mycket svårt att betala "dubbla hyror". Under denna period gick andra skulder (t ex studielån) in bakvägen till KF, (och varje gång lägger de dessutom på 500kr). Jag sade till KF hösten 2006, "att det här kommer att gå åt skogen" (ni kommer att dra för mycket, på en sådan låg inkomst) - nu är jag där. Systemet fungerar så att man skall först köras i botten, ens eget omdöme är ogiltigförklarat,... som om det skulle bli billigare

Om du, som läsare. är livrädd för EN "betalningsanmärkning", vänta tills du är nersölad med dem, då är utvägarna få.

Läs nedan om 52 000 kronors mannen. Där finns det råd till vilka fyrverkerier som helst. Men det är, kom ihåg, bara ett (1) exempel!






1 comment:

Micheal Alexander said...

Congratulation for the great post. Those who come to read your Information will find lots of helpful and informative tips. Rekryteringsföretag Sundsvall