Sunday, March 19, 2006

TOMMA TUNNOR SKRAMLA MEST

På denna blogg har jag tidigare raljerat över ideen med det (då) ankommande SVT-programmet Toppkandidaterna. Inte minst hur jag tänkte att kvällstidningarna kunde spegla det, men jag hade fel. De avsnitt jag såg påminde mest om UR-utbudet, där relativt unga människor ofta kommer till tals, inte sällan i skolmiljö. Vad jag vet så har löpsedelsmakarna hos den s k kvällspressen aldrig rotat omkring i UR-programmen. Vårvinterns löpsedelsschalger var ett tag istället Peppe och Anna Book med flera.

Idag, dagen efter finalen i svenska euroschlagertävlingen, stod det på Expressen och Kvällspostens löpsedlar åtminstone i denna stad, med stora bokstäver; CAROLA HÅNAD AV LENA PH efter sändningen. Jag gick på det, köpte en Kvällspost, men inte för att jag ett dugg trodde på proportionerna i löpsedelspåståendet, jag ville se hur man fått ihop texten i tidningen. Jag såg tävlingen, inte för att jag alltid följt den år för år, men denna gång, en ovanligt spektakulär lördagsunderhållning i svensk TV får man väl säga; vad jag förstått sågs programmet av flera miljoner människor.

Det vill säga, programmet sågs av LÅNGT fler människor, än de som köper kvällstidning idag söndag. Det finns något desperat över löpsedlarna, som det oftast alltid varit…., man vill representera något mer allmängiltigt, än, i det här fallet, själva programmet. Det svenska överjaget?Man har makt att basunera ut detta på varenda kioskvägg i Sverige. Vem har det? Vem är det som skriver med sådan auktoritet? Vem vill man ställa i dålig dager? Carola eller Lena Ph? Varför det? Vilket nyhetsvärde, av den kalibern, att det spökar på varje kioskvägg dagen efter, har diverse småtjafs ? – och hur stor är trovärdigheten.

Det vore egentligen befogat att SVT hade sina egna löpsedlar…., det är sjukt att en handfull parasiter skall försöka styra eftertanken genom sin löpsedlar. På kioskväggen har man en märklig makttradition, ingen kan påstå att den är folkvald. Efter svenska förhållanden är det otroligt många som såg tävlingen, i TV, inte i tidningen. Representerar löpsedelsutfallet någon annan pedagogisk inriktning än skvaller i byhålan, men med den skillnaden att hela Sverige bör veta det, vad man kom på under svettningarna på tidningredaktionen.

No comments: