Friday, November 24, 2006

Arbetsbrist ....




... - en svensk exportartikel ?

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=188607

Zagolandet kommenterar;

"Arbetsbrist? Ha,ha,ha. Inom kultur- och fritidsområdet finns det ungefär hur mycket att göra som helst.

Hur mycket tid och pengar tog inte denna rättegång ?

(Kultur- och fritidschefen avsattes helt enkelt, snarare handlar det om s k pengabrist.)

+++++++++++++++++++++++++++++++++

Insändare 2004-11-18 (till Hallandsposten, inte publicerad)
"Som många andra har jag genom HP kunnat följa utvecklingen, i vissa fall avvecklingen, i Hylte kommun. Kan bidra med en egen liten historia som i alla till någon del är som inbakad i sammanhanget. I februari besökte jag Örnaskolan i förhoppningar om att få affischera för ett av de stora studieförbunden. Möttes av beskedet att "här affischerar vi inte med sådant som kostar pengar". Affischerna handlade om musikkurser (främst gitarr), samt förarutbildning gällande EU-moped.

En tid senare råkade jag från initierat håll höra att inte heller Kultur&Fritid får affischera på Örnaskolan. Vad jag begriper har man ju samma arbetsgivare, nämligen kommunen. Jag och andra med mig undrade verkligen hur det kunde vara möjligt. Handlade det om en mycket speciell friskola eller om vanlig svensk, totalt hederlig likgiltighet? Det fanns en mer eller mindre sofistikerad konkurranssituation mellan kommunens olika förvaltningar och där kommunens största skola i sig hade en dominerande, närmast monopolistisk roll? Några barn fick jag i alla fall aldrig till min verksamhet i Hylte. så man kan väl ur motpartens sätt att se på det säga; affischeringsförbudet på kommunens stora skola, även för folkbildningsbaserad verksamhet, till någon del lyckades.

Barn och ungdom hakade däremot både i Laholm och Oskarström, där nyfikenheten varit normal. Min praktiska erfarenhet av ramarna i studieförbundens verksamhet sträcker sig tillbaka till 1973. I dagens HP (18nov) såg jag en annons gällande uttagning till Hylte Småstjärnor 2004 i Örnaskolans (!) aula. Bland arrangörerna fanns Hylte Kommun och Nöjesbolaget. Vid det här laget verkar Kultur&Fritid vara nedlagt eller på väg att bli det. Lärarna på Örnaskolan jobbar antagligen gratis för att inte bli förknippade med något som kostar pengar. Kan också föreställa mig att i något led finns den eller de som kan förklara hur småstjärnorna i just Hylte mimar till sina idoler helt frikopplade från kommersiella intressen." Mikael Mallat
++++++++++++++++++++++++++++++++
Nu ett par år senare (nov -06) kan jag tillägga; för det första är det rätt bra att jag kan hänga ut en insändare som aldrig blev publicerad på det här viset till påseende för åtskilliga fler,.... än om den bara försvunnit. Kan också nämna att ingen skola har förnekat mig affischering, utom Örnaskolan. Det har gått bra i Laholm, och i Oskarström håller jag till på en skola ett par dagar i veckan. Den föräldraföreningen/rektor välkomnade mig dit när lokalen i Folkets Hus i Oskarström skulle användas till annat. Visst ÄR DET skillnad.

Funderar på att jag, när de dyker upp i arkivet, - också på denna blogg publicera de två ganska korta brev, i mitt tycke ganska vänligt hållna, - som jag vid samma tider skickade till Hylte Kulturskola (som ligger i Örnaskolan), (det handlade inte om affischer) - aldrig fick det enklaste svar på. Det är ju till kommunen man skriver,... där man är beredd att göra någon form av insats..., man kontaktar kommunanställda, som reagerar med total passitivitet. Hur rimmar det ihop med att man vill att folk skall flytta dit? Nej, som jag tidigare någonstans ganska nyligen nämnt; även kommunanställda är individer, med egon i alla storlekar, det är till dem man skriver, inte till systemet. Systemet är stendött, det är individerna som ger det liv - men det är något som blivit fel, individerna tror att systemet sköter sig av sig självt. Därför behöver man inte ta personligt ansvar över detaljerna, i kommunikation?

No comments: