Sunday, November 12, 2006

R A T I O N E L L T ?



http://expressen.se/index.jsp?a=749260

Linda Skugge vill ha rationella och lyckade affärsmän/kvinnor inom kulturområdet (vad det nu är kulturen, var går gränsdragningen?) Handlar kultur till exempel om teknik… eller… åsikter ?
För det kan ju inte enbart handla om produkter?
Vilken människosyn vill man ha? Vilken bildningssyn vill man ha? Den här debatten lär fortsätta, inget får mig att tro att dokussåpor och modetrender kommer att ta över.

Den Lärde Profitens stadigt förrvirrade människosyn åskådliggjordes i en serie föredrag 1985 i ”Den Lärde och Hans Dotter”, texten är min. Idag när jag läser den, tycker jag mig höra Carl Bildt improvisera och rytmisera fram den, rösten, hans sätt att prata. Men skämt åsido; över till verklighetens studio, Zagolandet Retro;

Första föredraget; ”Men låt oss ta det från början. Livets uppkomst. Vad handlar det om. Ett står i alla fall fast. När en outbildad människa efter nio månaders leveranstid anländer till oss, för att tillträda sin befattning, har vi barnägare nämligen ett alldeles särskilt ansvar. Nio månader måste dock betraktas som en besvärande lång leveranstid, till skillnad från många andra typer av kreativ investment. För visst några kilo människa kan som bekant ändå vara en utmärkt investering, detta till trots. Men det gäller att vara både försiktig och något av en limnolog. Det nyfödda barnet har faktiskt många likheter med ett rått ägg.
Det kräver varsamhet, ja…och rätt förfaringssätt vid all vidare dressyr. Tappar man det i golvet…, ja ni kan själva räkna ut förlusten av inlagt kapital och tillgodoses inte produkten våra tankar i tid kan det hända att hela reviret blir förlustbringande. Dessutom är det ofta som att köpa grisen i säcken – man vet inte vad man får för pengarna. Det är dock tryggt att veta att man med nuvarande teknik ofta kan reparera eventuella defekter i produkten. På det sättet kan vi barnägare låta kärleken gå i arv, från generation till generation.
Jag talar om kärleken till sanningen. Till dem som söker efter sanningen skulle jag förresten vilja säga; Se upp för alla falska profeter! Mina bästa vänner. Låtom oss lugna ner oss. Det finns ingen som helst anedning till oro. Jag kan upplysa er om att vi vidtagit utomordentliga preventiva åtgärder mot de tilltagande krafter som vill omkullkasta vår gemenskap.
Särskilt barn och ungdom, som ju är vår investering inför framtiden. måste beskyddas ifrån den felaktiga information som sprids av de falska profeterna. Och dessa sprider det i vilka mänder som helst! Felaktig information, nämligen, det skapar en felaktig världsbild. Och det, mina bästa vänner. Det är det värsta som finns. Vår organisation vet nämligen vilket som är den korrekta världsbilden och det är detta vi arbetar för.
Liksom den laglydiga bilägaren, bör barnägaren regelbundet låta kontrollbesiktiga sin investering. Det säger sig självt att nylackerad ungdom har bättre chans att överleva än den som är rostskadad och som saknar både bromsar och ljuddämpare. Kontrollbesiktining lönar sig. På så sätt kan ni ha glädje av barnet i många år.
Vilken affärsman som helst känner förresten till betydelsen av investeringen livskraft och räntabilitet för att kunna fullfölja sina syften. Ett gammalt beprövat sätt är också att doppa den blivande produktionsfaktorn i vatten och på så sätt hålla denne på rätt sida av lagen så att säga. Ett led i vår förebyggande verksanhet är också att låta den unga produktionsfaktorn skriva kontrakt på livstid med vår organisation.
Vi barnägare kan således redan på ett tidigt stadium ta upp kampen mot all den negativa påverkan våra produkter utsätts för. ”

Andra föredraget;
” Miljön vår ungdom hamnar att växa upp i är, som bekant inte alltid den bästa. Barn är också särskilt ömtåliga för den vilseleande marknasföring som endast åsyftar till att leda människan till de mörkaste avgrunder. Som ni förhoppningsvis känner till, bör gräset alltid klippas innan det blir för långt och alla vet att det är lättare att trampa på den välfriserade gräsmattan. Sannerligen säger jag Eder, vår livskvalitet är hotad!
Många gånger verkar det som om barn och ungdom inte längre lyssnar på kommunikation genom tillsägelse. Se på mig! Jag har aldrig mått dåligt av att farsan gav mig ett kok stryk ibland, för jag vet ju att det var av kärlek till sanningen. Vad är då sanningen. Låtom oss analysera. Ute i samhället finns det virrhjärnor som påstår att människans handlingar i sig avslöjar människan verkliga politiska eller religiösa identitet. Inget kan påstående kan vara mera vansinnigt. Låtom oss ta exemplet med min fader. Naturligtvis gjorde det ont. Det förstår ni själva.
Jag är en helt vanlig människa och min stjärt är helt normal. Upprepade slag mot denna kroppsdel känns, särskilt under barnaåren. MEN! Nu kommer vi till det som är verkligt intressant.
Det är inte hans handling i sig eller min oförståndiga smärta som skall upphöjas till sanningens nivå, utan…, just det…VARFÖR han gjorde det.
Där har vi sanningen. Inte i handlingen. Den är av mindre praktisk betydelse, om av någon alls. Av detta exempel kan ni förstå att vårt mål och vår avsikt kan aldrig avslöjas av handlingen i sig. Vi är det som det står på etiketten (pekar på sin namnbricka, ”Den Lärde Profiten”) och målet strår i vår bok, som är tillgänglig för alla.
Av detta kan man lära sig främst en sak; nämligen, ändamålet helgar medlen. Ett av våra underbara medel är klassifikationssystemet. För visst är ni väl klassificerade? Endast er klasstillhörighet intygar att ni har nåot värde, må det sen vara av positiv eller negativ art. Jag till exempel är väldokumenterad vän av folket och förtjänar er kärlek. Min uppgift är att hjälpa, det förstår ni redan. Jag vet hur det går till eftersom jag är både välutbildad och välinformerad. Ni kan också skaffa er denna kunskap. Men kom ihåg att man får ingenting gratis här i livet!
För att förstå den högre sanningen, då krävs det utbildning. Sann hjälpsamhet och solidaritet som går över alla gränser kräver något av dig, men i gengäld kan du få det mångafaldigat tillbaka. Det gäller att satsa på rätt häst så att säga. Den rätta. Sanningen. Det är vinnaren, Ett stalltips för livet kan du finna i vår bok (viftar med bok).
Här kan du få reda på din klasstillhörighet om du fortfarande snubblar omkring i ett mörker. I övrigt är det inte tillrådligt att läsa för mycket eftersom våra instruktörer gör det åt er och ni själva behövs i produktionen. Det räcker med en kvart om dagen om ni bedriver självständiga studier. Inte heller är det ekonomiskt lönande att vara onödigt intresserad. Det gör er bara förvirrade.
Se också över era barns kunskaper i dag, det är det råd jag vill ge alla målsmän. Om ni själva är analfabeter, så underlättar detta förståelsen för vår verksamhet ute i samhället. Ni kan då säkert ge era barn många värdefulla insikter om hur vårt arbete bör fullföljas. Kom ihåg att er erfarenhet är era barns bästa lärare. ”

No comments: