Thursday, August 24, 2006

Lee Hayselwood..i ett nytt fall....


FALLET med CYNIKERNA ! !

Lee Hayselwood......i
Fallet med
Cynikerna

Såg i tidningen att det snart var val. Tiden går fort! Alla partierna jäktade omkring. Valstugor pyntades och ballonger blåstes upp. Ställde min kaffemugg på bordet med ett litet slammer. Hade funderat på många saker redan kvällen innan, haft drömmar, frågorna var tunga att bära. Jag visste nu vad var att göra, behövde en frågestund ute bland politiker. Cynikerna, enligt många, ett av de intressantaste nygamla partierna för dagen, höll till i en rad soptunnor i södra delen av Halmstad, (men det kallades, som alla i staden vet, för öster - söder ligger i väster och norr mera i öster. Alltihopa grundar sig förmodligen på ett litet missförstånd, och så försökte man släta över det genom att kalla en stadsdel för Kärleken).

Någon mottagningskommitte´ hade jag inte väntat mig. Tunnorna var åtta till antalet, alla utom en av äldre typ, i plåt, med lock som hade ett litet handtag. Den åttonde tunnan var grön, modern och i plast.
- HoHoo, någon hemma?, försökte jag.
- HJo-men,.... tror du verkligen det, din jubelidiot? hörde jag dovt från plåttunnan närmast mig.
-Varför gömmer ni er där, har ju hört att det är valtider! Skall inte ni ställa upp? Det skramlade lite i någon av tunnorna, men jag kunde inte bedöma vilken.
- Vi har ju ställt upp, HÄR, hördes från tunnan närmast mig. - Vi är med i valet bara därför att det är meningslöst.

Tog mig lite förvånad med ena handen på min runda haka, funderade till några sekunder.
- Meningslöst?
- Ja, ja, det fattar väl inte du, din dumma papperspåse, så kallad, ...väljare. Tog ett steg tillbaka.
- Varför kallar du mig dum?
-Det är egentligen meningslöst att diskutera något med en pisksnärtslort som du, det är slöseri med tid, hörde nu från den gröna tunnan. Ljudet var lite annorlunda.
- Du har alldeles för låg nivå, ens för den enklaste konventikel, det är meningslöst att föra någon dialog med dig, ditt outbildade gummihuvud!, väste hon inne i den gröna plasttunnan, visst, var säker på det, det var en hon och hon var inte av elastiskt gummi, ...som jag själv. Det började väsnas i tunnorna, locken vibrerade lite och skrammlet var i tilltagande.

Innifrån började man bli alltmer högljudda;
- Korkade muffinscykelidiotpunktering! Lortplasmavonphanvetwartifrånbulle! Shitpiececircuspokerbluffknäckebrö! Inkrusterade heterohelvetetårta! Momoglassbiska gummikroppvaniljstång! Utböling af helveteodågatiopack!
Nu var goda råd var dyra. Skulle i alla fall inte rösta på Cynikerna. Men det var just det dom ville.... och visste! Började lämna industriområdet i min vanliga språngmarsch, som jag alltid gjorde när jag nästan löst ett case. Under tiden flög tankarna genom mitt huvud. Om jag ändå skulle rösta på dom ?! Då blev det ju INTE som de ville...., de skulle komma i riksdagen, klara fyra-procentsspärren,....för att,.... folk röstar på dem av ren trots?!

Vilken fälla,.... men..... I ett ytterligare nästa läge,....var det alltså då tänkbart ...., att man skulle i n t e rösta på dem, d å fick de..... ju vad de förtjänade.
Det gällde att ta dem på orden. När de var arroganta, ignoranta nonchalanta och okunniga,.... .....så v a r de faktiskt det.Det där understatementerandet i tanken, om att vi förstår ju varandra, men fulla av förakt... utan ord;... "du åsna, jag geni", stämmer inte, när man väl kommunicerar i praktiken. Cynikerna ville däremot få fram den där olikheten,...... i praktiken.... mellan åsnor och genier. Inget språk utan något samförstånd...

(fotnot: "Cynikerna lärde att vetenskapen är värdelös och att filosofins enda uppgift är att visa hur meningslöst det är att över huvud påstå något, eftersom ett påstående antingen är en tautologi eller motsägelse. Den mest berömde cynikern är Diogenes, som demonstrerade sin behovslöshet genom att leva i en tunna. Det finns en legend om honom som säger att han en gång mitt på ljusa dagen gick omkring med en lykta för att se om han möjligen skulle kunna påträffa en hederlig människa."
ur Ide´och samhälle, den kulturella evolutionen i västerlandet Gerholm/Magnusson 1967 ,
tautologi: "innebär att man använder flera ord med samma innebörd för att uttrycka ett enda begrepp", enligt Bonniers Lilla Uppslagsbok, tredje upplagan 1979 )

No comments: