Wednesday, October 11, 2006

Kul Tur med Kultur

http://www.aftonbladet.se/vss/ledare/story/0,2789,905085,00.html

Den relativa minoritet
som följt mitt bloggande (1års jubileum JUST NU), vet att att jag tycker ofta riktigt illa om kvällstidningar, speciellt löpsedlar …, men ungefär, ibland lite motvilligt, gett parentesen; det kan finnas ett par läsvärda sidor om dagen. Det kan finnas skickliga skribenter mitt i stressen.
Dagens 4½ Zagor kan jag ge Åsa Petersen i Aftonbladet, hon sammanfattar ungefär det jag tänker. Jag håller till och med KG Bergström i Svensk Public Service i hans nitiska nyansering och detaljering och framförande om samma ärenden. Själv har jag faktiskt betalt TV-Licens under alla personligt - ekonomiskt undermåliga år med start i början av 1990talet.
Jag anser mig ganska, inte bara teoretiskt. initierad och erfaren inom mitt eget ämnesområde. Totalkunnig i kulturella verksamheter finns det ingen som är.
Jag har ogillat TV-licensen…, en räkning av mjukare typ, som ofta blir liggande till sist i högen. Det blir påminnelse, stiger i kronor. Det blir ny påminnelse. Sedan kommer sen sista påminnelse, varefter den går till fogden. Då är pålagan ytterligare 500kr. Nästan alla mina TV-licenser under de 5-6 senaste åren har hamnat hos KF. Så jag har verkligen betalat licens. Om jag tjänar över existensminimum förstör KF den glädjen.
På lång vägar känner jag en aningslöshet där borta,…därovan,. Jag vill inte ha Marita Ulvskog som kulturminister, men inte heller en kulturell flärdkäring som tror att kulturlivet är sjävlorganiserande. Det är aningslöshet. På olika nivåer, inte bara bland barn krävs mer än lärarlösa lektioner. Kultur handlar i alla fall inte om den tomma aningslösheten.

Vad jag förstår avlönas ministrar av staten, även det är en form av bidrag. I alla fall kommer inte de pengarna in genom någon lyckad butikskedja i fashionabla kvarter.

No comments: