Tuesday, October 31, 2006

REAL TID, Spooky.

Befinner mig på en öde skola i Oskarström. Ett par riktigt långa korridorer är upplysta. Dörrar står på vid gavel till mörka klassrum. Har varit här många gånger, på kvällen kan det bli så här tyst.

Så här låter det inte på eftermiddagen när jag kommer hit. En blick mot andra ändan av en av de långa korridorerna ger ibland en minnesbild av någon film, Shining…
Skolan är märkligt upplyst..Utanför skolsköterskans låsta rum hittar jag en tidningshög, en hel del Kalle Anka och annat, men också ett exemplar av Chili, närmare bestämt nr 01, 2006. Satte mig med utsikt mot en ytterdörr för att läsa en stund.
Sid. 24 berättar;
”5 platser du inte bör besöka om du vill att ditt förhållande ska hålla”
01 En tunnel som luktar kiss
02 Skull Island
03 Oskarström (1,5 mil utanför Halmstad)
04 Minigolfbanan
05 En The Strokes-konsert.

Oskarström…., det är ju där jag är, i en öde skola.

Tidningen berättar;
”Chili såg ett avsnitt av Det okända på TV4 plus där ett medium letade efter ett otäckt spöke vid namn Svea hos ett par i en villa i Oskarström. TV-programmet skrämde oss oändligt mycket. Den sura solariebruna hustrun, mannen med honofob-arg-min när mediet ville krama och den otroligt deprimerande inredningen i huset fick oss att lova att aldrig åka till Oskarström med våra respektive pojk- och flickvänner.”

När jag började bläddra i det här Chili-exemplaret letade jag först efter någon text av Alexandra Eisenstein (som gästat Zagolandet ett par gånger).
En fråga jag inte hunnit ställa henne är, hur gick det egentligen med bass´n drum seminariet, var Mauricio där och drog några häftiga Bass-Licks, till exempel till en låt som Strangers in the Night.
Istället hittar jag en annan Rojas i tidningens stab (som inte har något alls med bass´n drum workouten att göra), nämligen Carlos. Där ser man. Världen är inte så stor.
dagtid är den här skolan full av glada och pigga barn. Nu är det mest lite Spooky.

Måste ta mig härifrån. När jag sätter på larmet, har det hänt att någon glömt att låsa någon av de många dörrarna. Då får jag gå runt hela skolan och känna på varje dörr, gå in genom den olåsta, och gå igenom mörka skolsalar, en av de långa korridorerna och göra ett nytt försök. I dessa korridorer kan man få vandra länge…., om fler dörrar är olåsta. Då missar jag bussen. Då är jag dömd att övernatta…. Då kan jag läsa Chili och Kalle Anka hela natten lång, utanför sköterskans mottagning.

4 comments:

Alex Hummingson said...

;-)

Mikael M said...

Här sitter vi kommentatorshytten och väntar på majblommetider

Alex Hummingson said...

Vad gulligt med små blommor framför varje kommentar! Hur gör du det?

Och förresten, kolla gärna in senaste (jul-)numret av Chili, där du kan hitta riktigt sköna recensioner.

Ha det gött, Mikael!

Mikael M said...

Ha det gött själv, - lite svacka just nu. Hmm, blommor före kommentar, måste vara din dator som är extrapigg. Har inte sett är det själv faktiskt, men så är det, men ser inte allt som händer.